Sunrise, General Availability en Claims
Elke uitrol van een nieuwe TLD start met een Sunriseperiode van minimaal 30 dagen. In deze Sunriseperiode kunnen merkeigenaren hun domeinen veiligstellen voordat derden dat kunnen doen. Na de Sunriseperiode is de extensie open voor iedereen, hoewel de registry nog steeds beperkingen op kan leggen. De eerste 90 dagen van deze zogenoemde General Availability staan bekend als de Claims-periode. Het unieke hieraan is dat de eigenaar van een merk een melding krijgt als een derde zijn merknaam als domeinnaam vastlegt onder een nieuwe extensie. Zoals u ziet is voor het merkenregister een centrale rol vastgelegd. Het is het Trademark Clearinghouse dat hiervoor verantwoordelijk is.
Sunrise
Elke nieuwe TLD start met een Sunriseperiode van minimaal 30 dagen. Gedurende deze periode kunnenalleen merknaamhouders hun eigen namen vastleggen in die specifieke extensie. De codedie is ontvangen van het TMCH wordt gebruikt om de geldigheid vast te stellen. Het is afhankelijk van de registry hoe met dubbele aanvragen wordt omgegaan. Over het algemeen geldt dat de prijs voor een Sunrise-registratie hoger is dan de prijs gedurende de algemene openstelling, maar u heeft wel meer zekerheid uw eigen domein vast te kunnen leggen.
Claims/periode en General Availability
Als de Sunriseperiode afgelopen is, wordt de extensie voor het brede publiek opengesteld. De registry kan nog steeds beperkingen opleggen, maar merknaamhouders hebben geen alleenrecht meer. Deze fase heet de General Availability – algemene beschikbaarheid. De eerste 90 dagen (of langer als de registry zo besluit) van deze periode wordt de Claims-periode genoemd. In deze 90 dagen wordt elke registratie-aanvraag gecontroleerd bij de TMCH-database. Als er een overeenkomst is met een merknaam, krijgt de klant een melding hierover. De klant beslist op basis van deze informatie alsnog registratie te stoppen of deze af te ronden. In dit laatste geval ontvangt de eigenaar van de merknaam een waarschuwing dat het domein geregistreerd wordt, en hij kan dan contact met de registrant opnemen als hij van mening is dat er inbreuk wordt gemaakt op zijn rechten.
Opmerking over de uitrolfases
Op deze pagina hebben we de structuur van Sunrise en General Availability zo simpel mogelijk uitgelegd. ICANN verplicht deze twee fases. Een registry kan er echter voor kiezen om meer fases in te bouwen: een tweede of zelfs derde Sunrise voor andere doelgroepen, een Landrush waarin dubbele aanvragen geveild worden, en misschien nog wel meer. Wij zullen u per extensie informeren over de fases in de uitrol.
0 Opmerkingen